Czekolada – czy warto z niej rezygnować?

Czekolada to produkt, który jest uwielbiany niemal przez wszystkich w postaci tabliczek, batonów, cukierków, płynnej, do picia i tak dalej… Jej początki sięgają kultury Azteków i Majów, którzy z ziaren kakaowca produkowali bardzo drogi napój. Uznawali oni też kakao za produkt pobudzający i oczyszczający.

W XV wieku, kiedy Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę, ziarna kakaowca przewieziono do Europy, ale dopiero w XVII wieku zaczęto je rozcierać i zalewać gorącą wodą. Rok 1828 przyniósł przełom – Casparus van Houten Senior zaczął proszkować kakaowiec, a jego syn stworzył pierwszą tabliczkę czekolady. Pionierami w tej dziedzinie byli Rudolf Lindt, Henry Nestle oraz firma Cudbury. Czekolady przez nich produkowane, których przepisy przechodziły z pokolenia na pokolenie, są do dziś popularne i uznawane za najlepsze.

Dziś czekolada jest niezwykle popularna na całym świecie i należy do najbardziej lubianych słodyczy. W zależności od firmy i jakości różni się ceną, jednak dla przeciętnego Europejczyka nie jest droga, więc może sobie na nią pozwolić. Wiadomo, że kakao i czekolada to afrodyzjaki, a także produkty, które wspomagają wytwarzanie hormonów szczęścia: serotoniny i endorfin. Co więcej, duża zawartość magnezu poprawia pracę mózgu, pomaga walczyć ze stresem.

Jednak czy będąc na diecie i odżywiając się zdrowo i racjonalnie powinno się spożywać czekoladę? Czy nie zniweczy ona efektów? Czy jest zdrowa? Otóż wszystko zależy od jej rodzaju!

czekolada gorzka – zawiera co najmniej 70% (spotykane są takie, które mają nawet 95%!) miazgi kakaowe oraz dodatek tłuszczu kakaowe i cukru. Czasami w skład jej wchodzą także różne aromaty czy przyprawy, np. chilli. Jest to najzdrowszy rodzaj czekolady, który może być spożywany nawet przez osoby z problemami z ciśnieniem czy cholesterolem. Miazga kakaowa jest również źródłem przeciwutleniaczy. Ten rodzaj czekolady polecany jest na diecie, nawet przy redukcji wagi. Jej dobroczynne działanie dobrze działa na mózg i łagodzi stres. Oczywiście nie należy przesadzać – warto zjeść kilka kostek, nie całą tabliczkę. Ułatwia to gęstość i smak czekolady, który sprawia, że po kilku kostkach nie da się zjeść więcej.

czekolada deserowa – zawiera od 30 do 70% miazgi kakaowe oraz tłuszcz kakaowy, cukier i ewentualne dodatki. Także należy do zdrowych alternatyw dla innych słodyczy, szczególnie ta z małą zawartością cukru. Warto sięgać po nią, jeśli najdzie nas ochota na coś słodkiego, jednak nie należy przesadzać.

czekolada mleczna – najpopularniejszy rodzaj czekolady, z którego wykonane są wszelkie wyroby. Posiada maksymalnie 50% miazgi kakaowej, większość czekolad ma 20-30. Dodatkowo w składzie znajduje się tłuszcz kakaowy i duża zawartość cukru oraz mleko w proszku, które nadaje charakterystycznego smaku. Niestety, nie jest ono zdrowe. Czasem można pozwolić sobie na kilka kostek, jednak stanowczo lepiej wybrać gorzką lub deserową wersję.

czekolada biała – przez wielu bardzo krytykowana. Nie zawiera miazgi kakaowej, która powinna być teoretycznie najważniejszym składnikiem czekolady. Składa się głównie z tłuszczu i cukru.