Czym zastąpić sól?

Sól to przyprawa, jakiej chyba najczęściej używa się w kuchni. Gotując, dodajemy jej, by dania lepiej nam smakowały. Tak silne jest jest nasze przyzwyczajenie, bo potrawy bez soli, wbrew powszechnemu przekonaniu, mają swój smak. Poczujemy go dopiero wtedy, gdy ograniczymy sól w codziennym jadłospisie do jednej płaskiej łyżeczki. Warto podjąć taką próbę, bo duże ilości soli, a właściwie zawartego w niej sodu, mogą prowadzić do nadciśnienia, osteoporozy czy obrzęków, będących efektem gromadzenia się wody w organizmie.

Przeciętna osoba zjada każdego dnia od pięciu do dziesięciu łyżeczek soli. Większa część tego pochodzi nie z solniczki, lecz przede wszystkim z gotowych produktów spożywczych. Zaliczają się do nich te, które większość z nas spożywa codziennie, a więc pieczywo, wędliny, makaron czy słodycze. Nie zawsze mamy możliwość przeczytania na etykiecie, ile soli zawiera dany produkt. Trudno nam czasem przeliczyć, ile będzie się jej znajdowało w porcji, którą zamierzamy zjeść. Jednak spożycie soli możemy ograniczać również na inne sposoby. Dzięki temu potrawy nabiorą nowego smaku i będą zdrowsze.

Niektórym osobom jedzenie pozbawione dodatku soli wydaje się mdłe. Z pewnością nie będzie takie, jeśli doprawimy je czosnkiem lub imbirem. Czosnek należy do przypraw o wyraźnym aromacie, a jego obecność w diecie sprawia, że lepiej pracuje nasz system odpornościowy. Dania przyprawione imbirem są pikantne w smaku. Jeżeli chcemy go nieco złagodzić, możemy wymieszać imbir z innymi korzennymi przyprawami, dobierając je według naszego uznania. Do potraw mięsnych, zup czy warzyw pasuje również tymianek. Dobrze komponuje się z czosnkiem lub sokiem z cytryny. Przygotowując dania mięsne, zamiast solić, możemy zanurzyć je w marynacie i tak pozostawić na całą noc. Marynatę robimy, mieszając oliwę z octem winnym oraz przyprawami takimi jak kolendra, czosnek lub papryka. Jako zamiennik zwykłej soli sprawdzi się też sól ziołowa, którą bardzo łatwo da się przygotować w domu. W tym celu trzeba wysuszyć w piekarniku liście ziół, potem rozetrzeć je i zmieszać z solą morską. Dzięki temu potrawy nabiorą ziołowego posmaku. Zdrowszą wersją soli jest sól himalajska, sprzedawana w postaci kryształków. Wybierając ją, dostarczamy sobie wiele cennych składników mineralnych.

Ograniczenie soli w jadłospisie nie stanowi zadania wymagającego wielkiego wysiłku. W kuchni mamy wiele przypraw czy ziół, dzięki którym dania zyskają swój nowy niepowtarzalny smak.