Jak wzmocnić się od środka?

Pogoda za oknem, stres w pracy, duża aktywność fizyczna i umysłowa to pierwsze kroki do osłabienia organizmu a co za tym idzie, osłabienia odporności na patogeny, które tylko na to czekają.
Jak sobie z tym radzić?
Jak nie dać się zimowej aurze położyć do łóżka z zaczerwienionym nosem i katarem?
Na te pytania można odpowiedzieć tylko w jeden, prosty sposób- zacznijmy działać od środka. Czasem nawet probiotyki, zapobieganie nie jest w stanie nam pomóc, a zwykłe, domowe sposoby na wzmocnienie organizmu są jedynym sposobem, żeby przez sezon gryp i przeziębień przejść twardo na nogach.
Jakie składniki naszej diety wzmocnią nasz organizm na stałe? Jakie pomogą nam przetrwać okres zimowy?
Warzywa wmacniające odporność:
– dynia;
– cebula;
– czosnek;
– szpinak;
– kapusta;
– marchew.
Owoce wzmacniające naszą odporność:
– imbir;
– cytryna;
– maliny;
– czarna porzeczka;
– granat.

Dodatki do naszych potraw, które wzmocnią odporność:
– miód- jest słodszy od cukru, posiada zdrowe kalorie, a w dodatku zawiera naturalny antybiotyk, który pomaga np. przy zapaleniach śluzówki gardła; dodajmy go do herbaty zamiast cukru i sztucznych słodzików;
– przetwory mleczne- jogurty, maślanki, kefiry- kultury bakterii pro biotycznych, które posiadają te produkty, zdrowych bakterii, tworzą ,,błonę’’ chroniącą nasz układ pokarmowy a co za tym idzie nasz cały organizm, przed niechcianymi patogenami;
– kasze, w tym kasza gryczana- bogactwo witamin, zwłaszcza witamin z grupy B;
– ziarna, pestki, orzechy, migdały- można je dodać praktycznie do każdej potrawy, do zup, ciast, posiadają w sobie naturalny przeciwutleniacz- witaminę E, która pomaga nam zwalczać chorobę przed jej wystąpieniem;
– czosnek- naturalny antybiotyk, nie do przecenienia, ma działanie antyoksydacyjne, bakteriobójcze, grzybobójcze, zapobiega rozwojowi wirusów;
– ryby morskie i owoce morza- dostarczają kwasów tłuszczowych, przede wszystkim najlepszym- omega-3, które wzmacniają naszą odporność;
– cytrusy- zawierają witaminę C, rutynę, wzmacniającą funkcjonowanie naszego układu odpornościowego; pamiętajmy jednak o ich dokładnym myciu przed zjedzeniem;
– jajka- jajka są źródłem wielu witamin, mikroelementów i makroelementów, są niezastąpionym źródłem cynku, który hamuje rozwój wirusów;
– pietruszka- a w szczególności natka Pietruszki, szpinak, czerwona papryka, jabłka, cebula, brukselka, truskawka, pomidory, gruszki, kalafior, owoce cytrusowe- źródło witaminy C, która odpowiada za naszą odporność i ją wzmacnia;

Wzmocnić naszą odporność o środka możemy nie tylko w kuchni. Wpływ na nią może mieć też nasza aktywność fizyczna. Codzienne kilka minut spaceru sprawi, że poczujemy się lepiej i zahartujemy swoje ciało.
Również sen pomoże nam zachować dobre samopoczucie i wzmocni nasz organizm.
Kolejnym ,,wzmocnieniem od środka’’ jest rezygnacja z używek. Alkohol, papierosy i kawa niszczą nasz organizm, wypłukują witaminy, w tym witaminę C odpowiedzialną za naszą odporność.
Wzmocnić organizm na własny sposób nie jest trudno. Czasem lepiej zrezygnować z gotowych leków czy suplementów diety a zacząć prowadzić zdrowy tryb życia i zdrowo się odżywiać.