Koktajle- smaczne i zdrowe

Zgodnie z zaleceniami lekarzy i dietetyków powinniśmy jeść każdego dnia dziewięć porcji warzyw i owoców. Idealne proporcje przedstawiają się następująco: sześć porcji warzyw i trzy porcje owoców. To podstawa zdrowego sposobu odżywiania się. Niestety, wiele jest takich osób, które nie przepadają szczególnie za warzywami. A to co jemy i pijemy musi nam smakować, bo w przeciwnym razie szybko z tego zrezygnujemy. Z warzyw na pewno nie warto rezygnować. Gdy sądzimy, że nie uda nam się przekonać do jedzenia surowych, gotowanych czy pieczonych, spróbujmy koktajli.

Mogą być w wersji warzywnej lub owocowo- warzywnej, jeśli ktoś woli łagodniejszy smak. Te drugie zawierają więcej cukru, zwłaszcza wtedy, gdy dodamy bardzo słodkie owoce takie jak banany czy winogrona. Koktajle z samych warzyw są niskokaloryczne, ale początkowo może być nam trudno się do nich przekonać. Zdrowy i smaczny koktajl przyrządzimy, łącząc trzy porcje warzyw i jedną owoców. Jeżeli wydaje nam się, że jest za gęsty, możemy go rozcieńczyć, dolewając wodę mineralną, jogurt naturalny lub kefir.

W zależności od tego, jakie wybierzemy składniki, nasz koktajl będzie miał różne właściwości. Każdy pozwoli zaspokoić pragnienie, a niektóre ponadto pomogą zadbać o cerę, oczyścić organizm z toksyn czy przyspieszyć tempo spalania kalorii.
Większość z nas ma problem z wypijaniem odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia. Często zapominamy o tym, by regularnie sięgać po niegazowaną wodę. Dzięki koktajlom mamy szansę dostarczyć sobie nie tylko wody, ale również cennych mikroelementów. Gdy wiemy, że za mało pijemy, powinniśmy przygotowywać je z owoców i warzyw zawierających duże ilości wody. Latem mamy ich pod dostatkiem. Sprawdzą się tu przede wszystkim arbuzy, pomidory czy ogórki.

Gdy jak najdłużej chcemy cieszyć się piękną i młodą cerą, możemy wykorzystać koktajle, by wspomóc działanie kosmetyków. Wystarczy, że użyjemy pomarańczowych warzyw i owoców. Dynia, marchew czy brzoskwinie zawierają dużo beta- karotenu, a pomarańcze czy maliny obfitują w witaminę C. Gdy dodamy do koktajlu łyżeczkę oliwy, wzbogacimy go w witaminę E. Wszystkie te składniki pomagają zachować zdrowy wygląd cery.

Jeśli planujemy zrzucić kilka kilogramów, powinniśmy pamiętać o tym, by w codziennej diecie nie zabrakło błonnika. Jego ważnym źródłem, obok produktów pełnoziarnistych, są owoce i warzywa takie jak jabłka, śliwki, maliny czy pomidory, które warto wybierać, przygotowując koktajle. Do napoju można dodać otręby lub przyprawy, które dodatkowo przyspieszą przemianę materii. Zaliczają się do nich między innymi mielona papryka lub imbir.

Koktajl będzie miał właściwości oczyszczające, gdy przygotujemy go z zielonych warzyw. Doskonałe będą ogórki, natka pietruszki, brokuły czy jarmuż. Do koktajli oczyszczających pasują też jabłka i buraki. Dla urozmaicenia smaku można dodać szklankę naparu z czystka lekarskiego lub niewielką ilość sproszkowanych alg morskich.

Koktajle mogą być też skuteczną bronią w walce ze stresem. Dobierając odpowiednie składniki, uzyskamy smaczny napój o działaniach zbliżonych do leku. Będzie on jednak zawierał tylko naturalne składniki. Gdy żyjemy w ciągłym stresie lub narzekamy na bezsenność, pomogą nam koktajle przygotowywane z bananów, śliwek lub pomidorów. Dla osiągnięcia lepszych efektów i wzbogacenia diety w magnez możemy dodać orzechy, migdały lub kakao. Działanie uspokajające uzyskamy również wtedy, gdy koktajl rozcieńczymy naparem z melisy lub szałwii.

Dwie szklanki smacznego koktajlu każdego dnia w zupełności wystarczą. Nie ma potrzeby przekraczania tej ilości. Jednym koktajlem możemy zastąpić drugie śniadanie, a kolejny wypić o innej porze dnia.