Olej- wcale nie taki straszny!

Niektóre osoby uważają, że dodatkowe kilogramy, z jakimi przyszło im się zmagać, to wina zbyt dużej ilości tłuszczu w pożywieniu. Gdy przechodzą na dietę odchudzającą, postanawiają wyeliminować ten składnik z jadłospisu, wierząc, że ułatwi to powrót do szczupłej sylwetki. W tym sposobie rozumowania może być trochę racji, ale tylko wtedy, gdy mamy na myśli tłuszcze nasycone, których nadmiar szkodzi zdrowiu lub utwardzone, znajdujące się w ogromnej liczbie produktów spożywczych. Zupełnie inaczej jest, gdy chodzi o tłuszcze nienasycone, których źródłem są między innymi oleje.

Całkowite unikanie spożywania tłuszczu, nawet na diecie odchudzającej, to zły pomysł. Ludzki organizm potrzebuje tego składnika, by wiele procesów wewnętrznych mogło przebiegać bez zakłóceń. Tłuszcz to budulec niejednego organu. Wykorzystywany jest również do wytwarzania hormonów. Umożliwia wchłanianie się niektórych witamin, a więc rezygnując z jego spożycia, narażamy się na wystąpienie niedoborów. W spożyciu tłuszczów nasyconych, które znajdziemy na przykład w maśle, żółtym serze czy różnych gatunkach mięs, powinniśmy zachować umiar. Zbyt duże ich ilości w codziennym jadłospisie mogą stać się przyczyną nadwagi czy chorób układu krążenia. Z kolei tłuszczów nienasyconych nie musimy się obawiać, nawet jeśli się odchudzamy. Nie oznacza to oczywiście, że możemy spożywać je w nieograniczonych ilościach. Jak we wszystkim, taki i tu warto zachować zdrowy rozsądek. Produkty będące źródłem zdrowych tłuszczów dostarczają nam wielu cennych składników, a także zapewniają uczucie sytości. Chronią przed niektórymi chorobami oraz wykazują działanie odmładzające. Pomagają również utrzymać prawidłową wagę ciała. Właśnie dlatego warto uwzględnić w jadłospisie ryby, oliwę i olej, awokado czy orzechy.

Istnieją różne rodzaje oleju: rzepakowy, słonecznikowy, lniany, kokosowy, z pestek winogron czy z orzechów włoskich. Każdy z nich ma nieco inny skład, właściwości i smak. Nic dziwnego więc, że czasem wahamy się między różnymi wariantami oleju, stojąc przed półką w sklepie. A może jednak wybrać oliwę z oliwek? Aby pozbyć się tego rodzaju wątpliwości, warto bliżej przyjrzeć się najpopularniejszym olejom.
Nie bez przyczyny do najchętniej używanych olejów zalicza się rzepakowy. Odznacza się wyjątkowym składem. Zdrowe kwasy omega-3 i 6 występują w nim w szczególnie korzystnym dla naszego zdrowia stosunku. W oleju znajdziemy ponadto sterole roślinne i witaminę E. Składniki te sprzyjają utrzymaniu prawidłowego stężenia cholesterolu we krwi oraz pomagają zapobiegać takim chorobom jak zawał serca czy niektóre nowotwory. Pozytywne działanie zapewnią nam już dwie łyżki oleju rzepakowego na dzień. Tłuszcz ten w takim samym stopniu nadaje się do smażenia, jaki do spożywania na zimno. Dodatkowo możemy wzbogacić nim kosmetyki przygotowywane w domu, jak na przykład peelingi. To dobry pomysł, gdy zależy nam na silnym nawilżeniu naskórka.
Olej słonecznikowy różni się od rzepakowego nie tylko składem, ale przede wszystkim tym, że nie wolno na nim smażyć. Sprawdzi się za to w potrawach spożywanych na zimno, a więc w sałatkach lub jako składnik dressingu. Charakteryzuje się słabo wyczuwalnym smakiem, a także wysoką zawartością witaminy E. Do jadłospisu powinny go włączyć osoby odchudzające się, bo przyspiesza trawienie. Olej słonecznikowy to również doskonały kosmetyk o właściwościach ujędrniających. Bez obaw można go dodawać do własnoręcznie robionych maseczek.
Za bardzo zdrowy uchodzi olej lniany. Zawiera duże ilości zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3. Powinien na stałe zagościć w diecie osób zmagających się z cukrzycą lub nowotworem. Olej ten pozytywnie wpływa też na pracę serca i układu pokarmowego. Pomoże również w przypadku zmian trądzikowych na cerze. Warto pamiętać o tym, że nadaje się tylko do używania na zimno. Wyjątkowo korzystnie wpływa na organizm, gdy spożywamy go w towarzystwie nabiału.
Jeśli zależy nam na wzbogaceniu smaku sałatek z dodatkiem orzechów, sięgnijmy po olej z orzechów włoskich. W porównaniu z innymi olejami ten odznacza się wyjątkowym smakiem, nieco zbliżonym do karmelu. Obfituje w kwasy omega-3. Pomaga zachować świetną pamięć oraz uregulować ciśnienie krwi i stężenie cholesterolu. Sprawdza się w pielęgnacji cery dojrzałej.
Doskonałe źródło zdrowego tłuszczu to oliwa z oliwek. Zapobiega chorobom układu krążenia oraz chroni przed otyłością. Ma też działanie odmładzające, więc stanowi idealne uzupełnienie wielu kosmetyków. Możemy wzbogacać nią sałatki lub używać do przygotowywania dań duszonych.